2012-10-09

5 z 10 prostych kroków Networkingu, czyli jak umiejętnie tworzyć sieci znajomych kontaktów biznesowych i nie tylko, a także organizowania i załatwiania spraw.

Netwoking
Źródło: mbda.gov/node/340
1. Znaj swój cel!
Najważniejszą rzeczą jest to, aby wiedzieć dokąd się zmierza. Dopiero, gdy określimy tą drogę, będziemy w stanie oszacować do jakich specjalistów powinniśmy się zwrócić, gdzie bywać i z kim załatwiać wszelkie sprawy. Pierwsza zasada jest chyba jedną z najważniejszych, ponieważ jeżeli nie postawimy sobie celów, nie będziemy wiedzieć dokąd mamy zmierzać.
2. Wpierw daj coś od siebie, co jest wartościowe. Bezinteresownie
Warto na początku swojej działalności, wykorzystać swoje umiejętności networkingu bezinteresownie poprzez oferowanie innym czegoś na czym się znasz. Nie oczekuj nic w zamian. Będąc specjalistą w jakiejś tematyce możesz zaproponować darmowy konsulting znajomym. W przyszłości, jeżeli ty będziesz potrzebować pomocy, ktoś na pewno wyciągnie do ciebie pomocną dłoń.
3. Twórz określoną i z góry przemyślaną, sieć kontaktów
Jeszcze kilka tysięcy lat temu jeden człowiek mógł posiąść całą dostępną wiedzę. W czasach obecnych, przez szeroko rozwiniętą naukę, mózg jednego człowieka jest w stanie pomieścić pełną wiedzę w maksimum dwóch specjalnościach. Tylko czy na tym koniec? Otóż nie. Dzięki przemyślanej sieci kontaktów możesz ich mieć znacznie więcej. Dzięki liście 100, możesz posiąść każdą specjalność. Klientów trzeba szukać według określonego planu, tworząc w tym celu określoną, z góry przemyślaną, sieć kontaktów. Warto mieć zawsze na takiej liście numer do hydraulika, mechanika czy elektryka. Jeżeli ktoś chce zostać menedżerem, topowe miejsca na jego liście zajmą zapewne właściciel sklepu z garniturami, sklepu z obuwiem i fryzjerka – zadbany menedżer to skuteczny menedżer. A co jeżeli chcesz otworzyć własną firmę? Na pewno prawnik i księgowy powinni być pod ręką. Zawsze gdy zadzwonisz, Twoi znajomi udzielą Ci cennych wskazówek, ale uwaga! Pamiętaj, że oni także wpiszą ciebie na tą listę i także mogą prosić o pomoc czy radę. Twoja lista nie musi mieć 100 pozycji. Równie dobrze może to być każda inna liczba. Warto postawić sobie za zadanie stworzenie takiej listy, to naprawdę pomaga w funkcjonowaniu. Pewna reguła powiada, że jesteś wart tak dużo, jak dużą masz sieć kontaktów biznesowych podniesioną do kwadratu. Jeżeli masz 30 osób, jesteś wart $900, jeżeli 100 - $10 000.
4. Bądź zawsze przygotowany. Zawsze.
W celu ułatwienia uzupełniania swojej sieci kontaktów warto przygotować sobie gotowca na skuteczny „kontakt trzydziestosekundowy”. Powinien on się składać z czterech elementów:
• twojego imienia i nazwiska,
• nazwy twojej firmy,
• branży, w której prowadzisz działalność,
• informacji, które chciałbyś zdobyć przy okazji tego spotkania.
Zawsze należy korzystać z okazji i informować ludzi o tym, czym się zajmujesz. Trzeba być przygotowanym na pytania, które możemy usłyszeć. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby w jednym zdaniu i jak najlepiej wytłumaczyć to, czym się zajmujesz. Bardzo ważnym atrybutem są wizytówki. Jednak uwaga, nie rozdawaj ich wszystkim napotkanym osobom, a tylko tym, których chciałbyś mieć w swojej sieci kontaktów. Dostając wizytówkę od kogoś, zrób na niej notatkę – kiedy i gdzie miało miejsce spotkanie i to czego się dowiedziałeś od tej osoby.
5. Chodź w miejsca gdzie cię widać.
Bardzo ważnym aspektem jest udzielanie się towarzysko. Dzięki temu zawsze zdobywamy nowe kontakty, przyjaźnie, sojusze. Nigdy nie można używać wymówek typu: „jestem taki zapracowany” czy „nie mam czasu”. Najważniejsza jest praca zespołowa i zaufanie do swojego teamu. Pracując samodzielnie zostajemy zawaleni pracą, a co za tym idzie jesteśmy coraz bardziej odizolowywani od społeczeństwa, mamy coraz mniej czasu na relaks, a co za tym idzie także coraz mniej zapału i chęci do pracy. Bardzo ważne jest także zadbanie o różne aspekty ważnych dla ciebie i świadczących o tobie, na przykład:
• Zadbaniu o image – czyste paznokcie, czyste buty, czyste włosy, pełne uzębienie i świeży oddech. Masz być cały świeży i czysty. Panom ze śmierdzącym oddechem i smrodkiem z butów dziękujemy.
• Pojawiaj się w miejscach, które są ważne z twojego punktu widzenia. Zjazdy, konferencje, meetingi, imprezy, spotkania wspólnot religijnych…
• Szukaj tam kontaktów biznesowych, a nie klientów.
• Jeżeli nie osiągniesz swoich celów (np. listy 100) tam gdzie bywasz – zacznij bywać gdzieś indziej.

JakucR.
Źródło: Maciej Czekaj: Skuteczny Networking – 10 prostych kroków: projektsukces.pl/books/Skuteczny_Networking_10_prostych_krokow.pdf